Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Moderatorzy: Jarek, Dawid_FSO

Posty: 28007
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Postautor: Karolina Kot » piątek 06 lis 2020, 07:17

Pod Małym Wołowcem, na trasie kolejowej łączącej Kłodzko i Wałbrzych, znajduje się jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce.
A w zasadzie są to aż dwa tunele - obiekt składa się bowiem z dwóch niezależnych otworów.

Tak opisuje je Wikipedia:
Są to dwa równoległe, proste, stopowe, jednotorowe, tunele kolejowe wydrążone pod Małym Wołowcem (720 m n.p.m.). Pierwszy tunel o długości 1560 m wydrążono w latach 1876–1879. Drugi równoległy o rekordowej długości 1601 m, wydrążono w latach 1907–1912. Wloty tuneli położone są na wysokości 535 i 540 m n.p.m., a ich spadek w kierunku południowo-wschodnim wynosi 3,12 promila. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi 181 m. Tunele wykonano w obudowie murowej z bloczków kamiennych, częściowo z cegły klinkierowej, a miejscami ze wstawkami elementów obudowy żelbetowej. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców. Kształt tuneli eliptyczny, szerokość 4,8 m, wysokość 5,8 m. W ociosach tuneli wykonano kilkanaście wnęk ucieczkowych i rewizyjnych układu odwadniania tuneli. W celu odprowadzenia spalin w połowie tunelu wydrążono w skale szyb wentylacyjny (komin) służący do przewietrzania, a między równoległymi tunelami wykonano pięć przecinek łączących (z czego do dziś trzy pozostały drożne), które jednocześnie stanowią wnęki awaryjne.

Decydujący wpływ na budowę tunelu miała wojna francusko-pruska, która pokazała jak ważną rolę odgrywała wówczas kolej. Po zakończeniu wrócono do pierwotnych koncepcji budowy linii kolejowej Wałbrzych – Kłodzko, jednego z odcinków Śląskiej Kolei Górskiej. Jedną z wielu przeszkód na trasie, był masyw Małego Wołowca (720 m n.p.m.) w Rybnickim Grzbiecie oddzielający Kotlinę Wałbrzyską od Obniżenia Noworudzkiego. W celu jego przekroczenia zdecydowano wydrążyć jednotorowy tunel o długości 1560 m w obudowie murowej. Pierwsze prace rozpoczęto latem 1876 roku i trwały do 1879 roku. Pierwszy pociąg przejechał oficjalnie tunelem dopiero 15 października 1880 roku po zakończeniu wszystkich prac na jednotorowej trasie. Pod koniec XIX wieku postanowiono wybudować drugi równoległy tor. W 1909 roku przystąpiono do budowy drugiego równoległego tunelu o długości 1601 m, o parametrach podobnych do wcześniej wykonanego tunelu. Tunel został oddany do ruchu w 1912 roku. Tunel, który pierwszy został oddany do eksploatacji został wyłączony z ruchu pod koniec lat 90. XX wieku.


Swoistą ciekawostką związaną z tym miejscem jest fakt, iż tunele te w czasie II Wojny Światowej miały być wykorzystywane jako schron dla pociągów specjalnych.
Do dziś na ten temat krążą nieprawdopodobne opowieści, bardzo zresztą ciekawe.

Zdjęcia wykonałam w lutym 2020 roku od strony Jedliny - Zdroju.
Lokalizacja
Niestety, jeszcze nie miałam czasu zająć się wylotem od strony Wałbrzycha.
Załączniki
Jedlina tunele  (2).jpg
Jedlina tunele (2).jpg (109.87 KiB) Przejrzano 3380 razy
Jedlina tunele  (1).jpg
Jedlina tunele (1).jpg (108.7 KiB) Przejrzano 3380 razy
Jedlina tunele  (5).jpg
Jedlina tunele (5).jpg (108.71 KiB) Przejrzano 3380 razy
Jedlina tunele  (4).jpg
Jedlina tunele (4).jpg (37.64 KiB) Przejrzano 3380 razy
Jedlina tunele  (3).jpg
Jedlina tunele (3).jpg (66.48 KiB) Przejrzano 3380 razy
Jedlina tunele  (7).jpg
Jedlina tunele (7).jpg (110.25 KiB) Przejrzano 3380 razy
Jedlina tunele  (6).jpg
Jedlina tunele (6).jpg (76.47 KiB) Przejrzano 3380 razy
"Wiele zabytków przeszłości, co jeszcze wczoraj istniały, jutro zniknie bezpowrotnie. (...) Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać..."

Posty: 28007
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Re: Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Postautor: Karolina Kot » niedziela 26 wrz 2021, 21:41

A tak wygląda wylot tunelu od strony Wałbrzycha.
Zdjęcia z września 2021 roku.
Załączniki
Widok ogólny.JPG
Widok ogólny.JPG (91.23 KiB) Przejrzano 2484 razy
Czynny tunel (1).JPG
Czynny tunel (1).JPG (92.49 KiB) Przejrzano 2484 razy
Czynny tunel (4).JPG
Czynny tunel (4).JPG (52.46 KiB) Przejrzano 2484 razy
Czynny tunel (3).JPG
Czynny tunel (3).JPG (60.31 KiB) Przejrzano 2484 razy
Czynny tunel (2).JPG
Czynny tunel (2).JPG (52.76 KiB) Przejrzano 2484 razy
Czynny tunel.JPG
Czynny tunel.JPG (67.29 KiB) Przejrzano 2484 razy
Tunel nieczynny (1).JPG
Tunel nieczynny (1).JPG (94.02 KiB) Przejrzano 2484 razy
Tunel nieczynny (2).JPG
Tunel nieczynny (2).JPG (83.78 KiB) Przejrzano 2484 razy
Tunel nieczynny (4).JPG
Tunel nieczynny (4).JPG (59.21 KiB) Przejrzano 2484 razy
Tunel nieczynny (3).JPG
Tunel nieczynny (3).JPG (74.51 KiB) Przejrzano 2484 razy
Tunel nieczynny (5).JPG
Tunel nieczynny (5).JPG (59.27 KiB) Przejrzano 2484 razy
Tunel nieczynny (6).JPG
Tunel nieczynny (6).JPG (101.66 KiB) Przejrzano 2484 razy
"Wiele zabytków przeszłości, co jeszcze wczoraj istniały, jutro zniknie bezpowrotnie. (...) Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać..."

Posty: 1880
Rejestracja: środa 19 sie 2015, 18:35
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Postautor: Eworu » wtorek 19 mar 2024, 20:42

Na czynnej nitce wykonano remont. Warto wspomnieć że w środku znajdują się oryginalne przedwojenne tabliczki z numerem kilometra i kierunkiem z sygnaturą D.M.P - niestety nie wiem co ona oznacza. Między tunelami znajdują się niewielkie przepusty "jajka" łączące oba konstrukcje. Polecam posiedzieć w tym tuneliku podczas przejazdu pociągu - pęd powietrza wypychany przez jadący pociąg jest niewyobrażalny.
IS_DSC_0071.jpg
IS_DSC_0071.jpg (104.02 KiB) Przejrzano 191 razy

IS_DSC_0072.jpg
IS_DSC_0072.jpg (95.47 KiB) Przejrzano 191 razy

IS_DSC_0078.jpg
IS_DSC_0078.jpg (55.52 KiB) Przejrzano 191 razy

IS_DSC_0079.jpg
IS_DSC_0079.jpg (35.61 KiB) Przejrzano 191 razy

IS_DSC_0081.jpg
IS_DSC_0081.jpg (57.01 KiB) Przejrzano 191 razy
Zapraszam na moje stronki Opuszczone_Zaglebie oraz Kolekcja_breloków

Posty: 2524
Rejestracja: czwartek 16 kwie 2015, 17:40
Lokalizacja: Słajszewo

Re: Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Postautor: Gniewko » wtorek 19 mar 2024, 21:32

Ciekawe. Dziś jechałem pociągiem do Wałbrzycha :D
D. - to zapewne "Deutsche" lub "Deutschebahn".
M. - messen? (pomiar)

Poszukam.
Maciej Rodziewicz

Posty: 2524
Rejestracja: czwartek 16 kwie 2015, 17:40
Lokalizacja: Słajszewo

Re: Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Postautor: Gniewko » środa 20 mar 2024, 08:40

Najprawdopodobniej:
1. jest to tabliczka z podaną odległością do szybu wentylacyjnego
2. DMP - to skrót firmy produkującej metalldruck schilder czyli tabliczek z nadrukiem.
Maciej Rodziewicz


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Tunele kolejowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości