Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Moderatorzy: Dawid_FSO, Jarek

Posty: 22051
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Ząbkowice Śląskie

Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Postautor: Karolina Kot » piątek 06 lis 2020, 07:17

Pod Małym Wołowcem, na trasie kolejowej łączącej Kłodzko i Wałbrzych, znajduje się jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce.
A w zasadzie są to aż dwa tunele - obiekt składa się bowiem z dwóch niezależnych otworów.

Tak opisuje je Wikipedia:
Są to dwa równoległe, proste, stopowe, jednotorowe, tunele kolejowe wydrążone pod Małym Wołowcem (720 m n.p.m.). Pierwszy tunel o długości 1560 m wydrążono w latach 1876–1879. Drugi równoległy o rekordowej długości 1601 m, wydrążono w latach 1907–1912. Wloty tuneli położone są na wysokości 535 i 540 m n.p.m., a ich spadek w kierunku południowo-wschodnim wynosi 3,12 promila. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi 181 m. Tunele wykonano w obudowie murowej z bloczków kamiennych, częściowo z cegły klinkierowej, a miejscami ze wstawkami elementów obudowy żelbetowej. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców. Kształt tuneli eliptyczny, szerokość 4,8 m, wysokość 5,8 m. W ociosach tuneli wykonano kilkanaście wnęk ucieczkowych i rewizyjnych układu odwadniania tuneli. W celu odprowadzenia spalin w połowie tunelu wydrążono w skale szyb wentylacyjny (komin) służący do przewietrzania, a między równoległymi tunelami wykonano pięć przecinek łączących (z czego do dziś trzy pozostały drożne), które jednocześnie stanowią wnęki awaryjne.

Decydujący wpływ na budowę tunelu miała wojna francusko-pruska, która pokazała jak ważną rolę odgrywała wówczas kolej. Po zakończeniu wrócono do pierwotnych koncepcji budowy linii kolejowej Wałbrzych – Kłodzko, jednego z odcinków Śląskiej Kolei Górskiej. Jedną z wielu przeszkód na trasie, był masyw Małego Wołowca (720 m n.p.m.) w Rybnickim Grzbiecie oddzielający Kotlinę Wałbrzyską od Obniżenia Noworudzkiego. W celu jego przekroczenia zdecydowano wydrążyć jednotorowy tunel o długości 1560 m w obudowie murowej. Pierwsze prace rozpoczęto latem 1876 roku i trwały do 1879 roku. Pierwszy pociąg przejechał oficjalnie tunelem dopiero 15 października 1880 roku po zakończeniu wszystkich prac na jednotorowej trasie. Pod koniec XIX wieku postanowiono wybudować drugi równoległy tor. W 1909 roku przystąpiono do budowy drugiego równoległego tunelu o długości 1601 m, o parametrach podobnych do wcześniej wykonanego tunelu. Tunel został oddany do ruchu w 1912 roku. Tunel, który pierwszy został oddany do eksploatacji został wyłączony z ruchu pod koniec lat 90. XX wieku.


Swoistą ciekawostką związaną z tym miejscem jest fakt, iż tunele te w czasie II Wojny Światowej miały być wykorzystywane jako schron dla pociągów specjalnych.
Do dziś na ten temat krążą nieprawdopodobne opowieści, bardzo zresztą ciekawe.

Zdjęcia wykonałam w lutym 2020 roku od strony Jedliny - Zdroju.
Lokalizacja
Niestety, jeszcze nie miałam czasu zająć się wylotem od strony Wałbrzycha.
Załączniki
Jedlina tunele  (2).jpg
Jedlina tunele (2).jpg (109.87 KiB) Przejrzano 998 razy
Jedlina tunele  (1).jpg
Jedlina tunele (1).jpg (108.7 KiB) Przejrzano 998 razy
Jedlina tunele  (5).jpg
Jedlina tunele (5).jpg (108.71 KiB) Przejrzano 998 razy
Jedlina tunele  (4).jpg
Jedlina tunele (4).jpg (37.64 KiB) Przejrzano 998 razy
Jedlina tunele  (3).jpg
Jedlina tunele (3).jpg (66.48 KiB) Przejrzano 998 razy
Jedlina tunele  (7).jpg
Jedlina tunele (7).jpg (110.25 KiB) Przejrzano 998 razy
Jedlina tunele  (6).jpg
Jedlina tunele (6).jpg (76.47 KiB) Przejrzano 998 razy
Wysypiajmy się!
Obywatel wyspany stwarza mniejsze zagrożenie dla otoczenia!
Zwłaszcza prowadząc Opla Corsę B.

Posty: 22051
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Ząbkowice Śląskie

Re: Jedlina - Zdrój, tunel kolejowy pod Małym Wołowcem

Postautor: Karolina Kot » niedziela 26 wrz 2021, 21:41

A tak wygląda wylot tunelu od strony Wałbrzycha.
Zdjęcia z września 2021 roku.
Załączniki
Widok ogólny.JPG
Widok ogólny.JPG (91.23 KiB) Przejrzano 102 razy
Czynny tunel (1).JPG
Czynny tunel (1).JPG (92.49 KiB) Przejrzano 102 razy
Czynny tunel (4).JPG
Czynny tunel (4).JPG (52.46 KiB) Przejrzano 102 razy
Czynny tunel (3).JPG
Czynny tunel (3).JPG (60.31 KiB) Przejrzano 102 razy
Czynny tunel (2).JPG
Czynny tunel (2).JPG (52.76 KiB) Przejrzano 102 razy
Czynny tunel.JPG
Czynny tunel.JPG (67.29 KiB) Przejrzano 102 razy
Tunel nieczynny (1).JPG
Tunel nieczynny (1).JPG (94.02 KiB) Przejrzano 102 razy
Tunel nieczynny (2).JPG
Tunel nieczynny (2).JPG (83.78 KiB) Przejrzano 102 razy
Tunel nieczynny (4).JPG
Tunel nieczynny (4).JPG (59.21 KiB) Przejrzano 102 razy
Tunel nieczynny (3).JPG
Tunel nieczynny (3).JPG (74.51 KiB) Przejrzano 102 razy
Tunel nieczynny (5).JPG
Tunel nieczynny (5).JPG (59.27 KiB) Przejrzano 102 razy
Tunel nieczynny (6).JPG
Tunel nieczynny (6).JPG (101.66 KiB) Przejrzano 102 razy
Wysypiajmy się!
Obywatel wyspany stwarza mniejsze zagrożenie dla otoczenia!
Zwłaszcza prowadząc Opla Corsę B.


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Tunele kolejowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość