W dniu, w którym dotarłam wreszcie w to niezwykłe miejsce, widziałam wcześniej całą masę ciekawych obiektów, w tym kilka ładnie zachowanych grodzisk, mimo wszystko jednak żelazna, zardzewiała kratownica, rudo lśniąca w zachodzącym słońcu ponad skłębioną, szarą wodą, wywarła na mnie największe wrażenie.
Most jest po prostu niesamowity.
I w dodatku całkiem wiekowy. Jego starsze, ładniejsze i ciekawsze, wschodnie przęsło kratownicowe pochodzi z roku 1874. Obecnie jego nitowana konstrukcja nie jest użytkowana od dłuższego czasu, a całość konstrukcji niszczeje.
Nowsza, zachodnia, blachownicowo - kratownicowa część, wybudowana tuż po II Wojnie Światowej, także nie wygląda najlepiej. Ze względów bezpieczeństwa składy muszą zwolnić co najmniej do 40km/h, przejeżdżając po stalowej konstrukcji na drugą stronę rzeki.
Oba mosty mają prawie 400 metrów długości i wsparte są na betonowych filarach. Od strony Księginic, nieopodal koryta rzeki, znajdziemy ukryte pod przęsłem dwa niemieckie schrony z czasów II Wojny Światowej, należące do Linii Odry (Oderstellung).
Niestety, los mostu kolejowego jest mocno niepewny.
Ta ważna przeprawa nad Odrą stanowi wąskie gardło na Nadodrzance - głównej linii kolejowej łączącej Dolny Śląsk z portami w Szczecinie i Świnoujściu. W razie awarii pociągi towarowe stoją, a pasażerowie ze składów osobowych muszą korzystać z autobusów zastępczych.
Kolejowa spółka PKP PLK poinformowała, że przygotuje projekt modernizacji tej linii kolejowej wraz z remontem mostów.
"Będą przeprowadzone badania wytrzymałościowe obiektu. Wyniki badań pozwolą ustalić zakres prac - rozbiórkę, przebudowę lub budowę nowych obiektów. Projekt dotyczy także sieci trakcyjnej" - przekazuje rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Po zakończeniu prac możliwy będzie przejazd pociągów z prędkością 120 km/h oraz większym niż obecnie tonażem.
Źródło: gazetawroclawska.pl
Zdjęcia wykonałam w kwietniu 2021 roku.
Lokalizacja
Wracając w kierunku drogi zastanawiałam się, co jest bardziej zardzewiałe: ten most, czy czekający na mnie przy wale przeciwpowodziowym Archimedes.