Mogiły lotników

Znajdują się tu opisy cmentarzy wszystkich wyznań, w tym katolickich, ewangelickich oraz żydowskich, a także zapomniane miejsca pochówków, groby wojenne, powstańcze i mogiły epidemiczne
Posty: 68
Rejestracja: czwartek 23 gru 2021, 23:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiły lotników

Postautor: krzymen » środa 12 sty 2022, 05:40

kusmanek pisze:Jak rozumiem, chodzi o poligon na Pustyni Błędowskiej? To bardzo interesujące. Znasz może jakieś szczegóły tej katastrofy?

Poligon na Pustyni Błędowskiej był wykorzystywany do ćwiczeń lotników 2 Pułku Lotniczego z Krakowa i 1 P. Lotn. z Warszawy. Samolot pilotowany przez kpr. pil. Suchodolskiego podobno uległ ześlizgowi i rozbił się o godz. 8.43 w pobliżu zakładów papierniczych w miejscowości Klucze. Ppor. obs. S. Tobiasz jest pochowany w Wieliczce, a kpr. strzelec samolotowy K. Konkol w okolicach Równego.


Warszawa, Cmentarz Wojskowy na Powązkach, kwatera A33, w której grzebano wyznawców religii niechrześcijańskich i osoby bezwyznaniowe.
Na grobie por. Obuchowskiego śmigło (a raczej to, co z niego jeszcze pozostało w 2010 r.) jest przymocowane do słupa, a nie do krzyża. Był muzułmaninem – prawdopodobnie Tatar polski.
Obuchowski.SC02.jpg
Obuchowski.SC02.jpg (236.46 KiB) Przejrzano 4515 razy

„MAHOMET / OBUCHOWSKI / PORUCZNIK OBSERWATOR / PRZEŻYWSZY LAT 36 / ZGINĄŁ ŚMIERCIĄ LOTNIKA / D. 12.X.1934 R. /NA POLIGONIE W DĘBLINIE / CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI / KOLEDZY I PRZYJACIELE”
Obuchowski.SC01.jpg
Obuchowski.SC01.jpg (110.79 KiB) Przejrzano 4515 razy

Por. obs. Mahomet Mateusz Obuchowski urodził się 25.02.1898 r. w Smoleńsku. Egzamin dojrzałości zdał w 1917 r. w Riazaniu. W 1920 r. wstąpił do WP. Ukończył Szkołę Podchorążych Piechoty, ale na własną prośbę został skierowany do Szkoły Obserwatorów Lotniczych. W 1923 przydzielony do 2 P. Lotn. Później służył w 1 P. Lotn. W 1932 przeniesiony do Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie na stanowisko wykładowcy w dziale broni i bombardowania. Zginął w katastrofie lotniczej na lotnisku w Dęblinie 12.10.1934 r. tuż po starcie do lotu służbowego na samolocie Potez XV nr 40-72. Por. pil. Adolf Gicala zmarł po przewiezieniu do szpitala.

Posty: 68
Rejestracja: czwartek 23 gru 2021, 23:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiły lotników

Postautor: krzymen » środa 12 sty 2022, 22:34

kusmanek pisze:Zacznijmy od cmentarza w Strzemieszycach - dzielnicy Dąbrowy Górniczej. Śmigło na grobie Antoniego Szymca. Zginął śmiercią lotnika 23. kwietnia 1939 roku.

Antoni Szymiec, kapral podchorąży pilot, ur. 12.06.1915 w Strzemierzycach Wielkich. Uczył się w gimnazjum w Olkuszu – egzamin dojrzałości zdał w 1933 r. Studiował na wydziale prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W czasie studiów ukończył kurs szybowcowy w Goleszowie i uzyskał kategorię „B” pilota szybowcowego. Odbył kurs pilotażu motorowego w szkole w Aleksandrowicach. Latał także w Aeroklubie Krakowskim. W 1936 przerwał studia i wstąpił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Zginął 25.04.1939 r. o godz. 14.05 w czasie wykonywania akrobacji na samolocie PWS-26.
kusmanek pisze:Grób Antoniego Kroka z Cmentarza Rakowickiego w Krakowie. Zginął śmiercią lotnika 21. listopada 1921 roku.

Antoni Krok, sierżant pilot, ur. 04.11.1900 w Krakowie. Zmobilizowany do armii austro-węgierskiej 15.01.1917. Służbę odbywał w piechocie. Zgłosił się do lotnictwa 05.11.1918 po rozbrojeniu austriackiej załogi w Krakowie. 17.05.1920 przydzielony do Niższej Szkoły Pilotów. Po trzymiesięcznym szkoleniu otrzymał dyplom z ukończenia kursu pilotażu. Od sierpnia 1920 r. do 10.01.1921 r. przebywał w Wyższej Szkole Pilotów, uzyskując tytuł i odznakę pilota. Służył w 14 eskadrze lotniczej w Krakowie. Zginął 21.11.1921 podczas lotu służbowego.
RUBEX pisze:Na cmentarzu komunalnym w Olkuszu, w rodzinnym kurhanie leży pilot i instruktor lotniczy Karol Lubański, który zginął w 1937 roku w katastrofie nieopodal Radomia.

Karol Aleksander Lubański, kapitan pilot, ur. 04.02.1905 w Bolesławiu, pow. olkuski. Egzamin dojrzałości zdał w 1925 r. i wstąpił do Szkoły Podchorążych Piechoty. Odkomenderowany na własną prośbę do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Ukończył ją w 1928 jako ppor. obserwator. Pełnił służbę w 2 P. Lotn., następnie w 6 P. Lotn. Skierowany na własną prośbę do Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie. Ukończył kurs pilotażu, a następnie kurs wyższego pilotażu w Lotniczej Szkole Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu. Przeniesiony do 4 P. Lotn. w Toruniu, pełnił służbę w 141 i 142 Eskadrze Myśliwskiej. W 1935 powołany na instruktorski kurs pilotażu w Dęblinie. Awansowany na kapitana i przydzielony do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Radomiu-Sadkowie na stanowisko dowódcy 2 Eskadry Ćwiczebnej Pilotażu. Zginął 23.04.1937 na samolocie PWS-16 nr 59-8 na lotnisku w Sadkowie k. Radomia.
Ostatnio zmieniony sobota 15 sty 2022, 18:32 przez krzymen, łącznie zmieniany 1 raz.

Posty: 1326
Rejestracja: niedziela 25 mar 2018, 18:19

Re: Mogiły lotników

Postautor: RUBEX » środa 12 sty 2022, 23:18

krzymen pisze:
Zginął śmiercią lotnika w dniu 01.06.1938 r. na poligonie w Błędowie k. Olkusza, w czasie lotu na ostre strzelanie na samolocie PZL-23B „Karaś”. Razem z nim zginęli: ppor. obs. Stanisław Tobiasz i kpr. nadterminowy strzelec samolotowy Kazimierz Konkol.

Jak rozumiem, chodzi o poligon na Pustyni Błędowskiej? To bardzo interesujące. Znasz może jakieś szczegóły tej katastrofy?

Był o tym kiedyś artykuł w Przeglądzie Olkuskim, jak się dokopię to przytoczę.
"Droga na sam szczyt, a tam nie ma nic - tylko ślady po pokoleniach..."

Posty: 2499
Rejestracja: czwartek 16 kwie 2015, 17:40
Lokalizacja: Słajszewo

Re: Mogiły lotników

Postautor: Gniewko » środa 12 sty 2022, 23:33

Maciej Rodziewicz

Posty: 1326
Rejestracja: niedziela 25 mar 2018, 18:19

Re: Mogiły lotników

Postautor: RUBEX » czwartek 13 sty 2022, 00:31

Tak, myślałem właśnie o tym artykule.
"Droga na sam szczyt, a tam nie ma nic - tylko ślady po pokoleniach..."

Posty: 68
Rejestracja: czwartek 23 gru 2021, 23:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiły lotników

Postautor: krzymen » sobota 15 sty 2022, 21:04

Uzupełnienie do viewtopic.php?p=35727#p35727
RUBEX pisze:Na starym cmentarzu w Płokach znajduje się odrestaurowany przed trzema laty grób lotnika Ignacego Kasprzyka. Jako inżynier pokładowy uczestniczył on w testowaniu słynnego bombowca PZL P.37A "Łoś". 20.06.1938 w czasie prób akrobacji na wskutek złego nitowania rozpadło się skrzydło samolotu (co ciekawe skrzydło było wykonane z blach falistych od słynnego Junkersa). Zginęła cała załoga, a program samolotu opóźniony o miesiąc.

Ignacy Kasprzyk, starszy majster wojskowy. Ur. 03.12.1909 r. w Płokach k. Trzebini. Ukończył szkołę zawodową w specjalności mechanika. Służbę w WP odbywał w 2 P. Lotn. w Krakowie. W 6 P. Lotn. we Lwowie ukończył szkołę mechaników lotniczych. Pozostał w wojsku jako podoficer zawodowy. Odkomenderowany do Warszawy z przydziałem do Samodzielnego Dywizjonu Doświadczalnego.

W dniu 20.06.1938 za sterami samolotu PZL-37 „Łoś” siedział plut. pil. Stanisław Macek, wyróżniający się pilot wojskowy. Podczas próby wykonania pętli urwało się skrzydło. Samolot rozbił się na polach m. Dąbrówka k. Piaseczna. Cała załoga zginęła. Komisja badająca ten wypadek orzekła, iż zastosowano wadliwą technologię nitowania kesonu skrzydła. Wprowadzono niezbędne zmiany w dotychczas wyprodukowanych samolotach PZL-„Łoś”.
Plut. pil. Stanisław Macek i szer. Mieczysław Sioch zostali pochowani na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie (kwatera C16, rząd 1, miejsca 11 i 12). Ich mogiły są dużo mniej okazałe i … dużo gorzej utrzymane :oops: niż grób ich kolegi w Płokach. Na wysokich metalowych krzyżach były kiedyś śmigła …
Sioch.Macek.JPG
Cmentarz Wojskowy na Powązkach, kwatera C16
Sioch.Macek.JPG (265.43 KiB) Przejrzano 4415 razy

Stanisław Macek urodził się 12.01.1907 r. w Sławkowie (pow. Olkusz), gdzie ukończył szkołę powszechną. Następnie skończył 4 klasy gimnazjum w Olkuszu. Zgłosił się na ochotnika do odbycia służby wojskowej w 1927 r. i został przydzielony do 2 P. Lotn. w Krakowie. Przeszedł przeszkolenie rekruckie, następnie został skierowany do Centralnej Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. Szkołę ukończył 14.12.1928. Służąc nadal w 2 P. Lotn. uzyskał opinię zdolnego pilota. W 1930 odkomenderowany na kurs akrobacji. Kurs ukończył z wyróżnieniem. Przydzielony do dywizjonu myśliwskiego, latał w zespole akrobacji lotniczej kpt. pil. Jerzego Bajana. Odkomenderowany do Samodzielnego Dywizjonu Doświadczalnego. Dwukrotnie odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.
Macek.JPG
kw. C16, rząd 1, miejsce 12
Macek.JPG (230.2 KiB) Przejrzano 4415 razy

Mieczysław Sioch, ur. 13.12.1914. Po powołaniu do służby wojskowej został przydzielony do 1 P. Lotn. w Warszawie. Odkomenderowany do Samodzielnego Dywizjonu Doświadczalnego jako pomocnik mechanika.
Sioch.JPG
kw. C16, rząd 1, miejsce 11
Sioch.JPG (221.93 KiB) Przejrzano 4415 razy

Posty: 68
Rejestracja: czwartek 23 gru 2021, 23:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiły lotników

Postautor: krzymen » niedziela 16 sty 2022, 16:53

Uzupełnienie do: viewtopic.php?p=35187#p35187
Czech pisze:Świątniki Górne pow. Kraków. Na cmentarzu parafialnym jest grób kapitana PLL LOT Władysława Kotarby

Tragedia pasażerów i załogi samolotu PLL LOT w okolicach miejscowości Cimpulung w Rumunii była największą katastrofą lotniczą w historii przedwojennego polskiego lotnictwa.
W samolocie Lockheed L-14H „Super Electra” SP-BNG znajdowało się czternaście osób – trzech doświadczonych członków załogi i jedenastu pasażerów. Wśród tych ostatnich było kilku lotników. Maszyna wystartowała z lotniska w Czerniowcach. o godz. 17.25. Warunki atmosferyczne wkrótce się pogorszyły. Samolot rozbił się w terenie górzystym 22.07.1938 r. o godz. 17.52.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_PLL_LOT_w_Rumunii_(1938)
Polsko-rumuńska komisja lotnicza nie zdołała całkowicie wyjaśnić przyczyn katastrofy. Część opinii początkowo wskazywało na warunki atmosferyczne. Prawdopodobnie przetarła się linka steru wysokości i samolot utracił sterowność.

Władysław Kotarba – ur. 16.08.1900 w Świątnikach Górnych k. Krakowa. Ukończył szkołę zawodową. W czasie odbywania służby wojskowej (od 1919?) został skierowany do szkoły pilotów w Bydgoszczy. W kwietniu 1925 uzyskał specjalność pilota. Ukończył także kurs wyższego pilotażu w Lotniczej Szkole Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu, a później także kurs instruktorski. Przez kilka lat był instruktorem pilotem w Oficerskiej Szkole Lotnictwa w Dęblinie. W 1929, na własną prośbę, został zwolniony do rezerwy w stopniu sierżanta (lub starszego sierżanta) i był jednym z pierwszych pilotów, który podjął pracę w PLL LOT. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. W czasie ostatniego lotu był kapitanem maszyny.
Pilota O. Nartowskiego, radiooperatora Z. Zarzyckiego i mechanika F. Panka pochowano na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie - kw. C16, rząd 1, miejsca 8, 9 i 10.
PLL.LOT1938.SC01.JPG
kw. C16, rząd 1, miejsca 8, 9 i 10
PLL.LOT1938.SC01.JPG (217.57 KiB) Przejrzano 4392 razy

Olimpiusz Nartowski – ur. 31.10.1899 w Kossowie Podlaskim. Ukończył zawodową szkołę mechaniczną. Ochotniczo wstąpił do W.P. w 1918 r. Skierowany do szkoły pilotów w Bydgoszczy, ukończył kurs pilotażu. Przydzielony do 1 P. Lotn. w Warszawie. Ukończył kurs wyższego pilotażu, następnie kurs instruktorski. Przydzielony do Instytutu Badań Technicznych Lotnictwa. Pracował jako oblatywacz prototypów samolotów. Od 1928 pełnił także funkcje instruktora w Aeroklubie Warszawskim. W 1930 r. zwolnił się z zawodowej służby wojskowej i przeszedł do lotnictwa komunikacyjnego. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. Długoletni pracownik PLL LOT. Na pokładzie samolotu znajdował się służbowo w celu zapoznania się z przebiegiem lotu na tej trasie.
PLL.LOT1938.SC02.JPG
Nartowski - kw. C16, rząd 1, miejsce 8
PLL.LOT1938.SC02.JPG (253.56 KiB) Przejrzano 4392 razy

Zygmunt Zarzycki – ur. 10.11.1905 w Warszawie. Plutonowy rezerwy radiotelegrafista. Długoletni pracownik PLL LOT – pełnił funkcje radiooperatora. Latał na trasach zagranicznych. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.
PLL.LOT1938.SC03.JPG
Zarzycki - kw. C16, rząd 1, miejsce 9
PLL.LOT1938.SC03.JPG (210.91 KiB) Przejrzano 4392 razy

Na pogrzebie były liczne delegacje, oddział z 1 Pułku Lotniczego, cała dyrekcja PLL LOT z mjr Makowskim na czele, koledzy piloci, radiotelegrafiści i mechanicy.
Pogrzeby.PLL.LOT1938.jpg
Nekrolog
Pogrzeby.PLL.LOT1938.jpg (121.03 KiB) Przejrzano 4392 razy

O groby kolegów zatroszczyły się rodziny, ale o Franciszku Panku nikt już chyba nie pamięta, choć linie lotnicze, w których pracował, nadal istnieją :cry: Grób jest pozbawiony tabliczki , a kopiec ziemny rozmyty przez deszcze :(
Franciszek Panek – ur. 11.09.1904. Pracownik techniczny PLL LOT. Po ukończeniu kursu obsługi samolotów pasażerskich typu Douglas i Lockheed przeszedł do personelu latającego, jako mechanik pokładowy. Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.
PLL.LOT1938.SC004.JPG
Panek - kw. C16, rząd 1, miejsce 10
PLL.LOT1938.SC004.JPG (178.54 KiB) Przejrzano 4392 razy

Wśród pasażerów byli także lotnicy:
Władysław Gnyś (1902-1938), kapitan pilot, oficer zawodowy lotnictwa
Tadeusz Leszczyc-Waliszewski (1902-1938), kapitan obserwator, oficer zawodowy lotnictwa
Lemuel Caro, obywatel amerykański z New Rochelle, lekarz, dziennikarz, pilot amator z dużą liczbą wylatanych godzin
Ionel Fernic (1901-1938), znany rumuński kompozytor (ponad 400 piosenek). W 1935 r. ukończył kurs pilotażu i otrzymał licencję pilota turystycznego. Wykonywał także skoki spadochronowe.
http://galeriaportretelor.ro/item/ionel-fernic/

Posty: 68
Rejestracja: czwartek 23 gru 2021, 23:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiły lotników

Postautor: krzymen » wtorek 18 sty 2022, 10:54

Cmentarz Wojskowy na Powązkach – grób rodziny Chrabelskich
Fotografia z 2022 r. Na krzyżu z przymocowanym śmigłem znajdują się trzy blaszane tabliczki. Żadna nie dotyczy lotnika !
Chrabelscy.SC.JPG
Grób rodziny Chrabelskich
Chrabelscy.SC.JPG (271.68 KiB) Przejrzano 4334 razy

Na starszej fotografii – z lipca 2010 – utrwaliłem jeszcze jedną tabliczkę, której obecnie nie ma. Upamiętniała pierwszą osobę pochowaną w tej mogile.
„FELIKS / CHRABELSKI / podchorąży lotnik / absolwent Korpusu Kadetów nr 2 / żył lat 21 / † 20.X.1930”
pchor.Chrabelski.jpg
podchorąży Feliks Chrabelski
pchor.Chrabelski.jpg (104.77 KiB) Przejrzano 4334 razy

Nie ma go na żadnej liście lotników poległych w latach 1921-1939. Wiadomo jedynie, że pochodził z m. Rzgów. Zmarł w wyniku obrażeń odniesionych na lotnisku w Dęblinie. Nie wiadomo, czy chodziło o katastrofę lotniczą, czy o wypadek na lotnisku (np. uderzenie śmigłem).

Posty: 68
Rejestracja: czwartek 23 gru 2021, 23:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiły lotników

Postautor: krzymen » piątek 21 sty 2022, 17:10

Cmentarz Wojskowy na Powązkach w Warszawie. Tuż obok grobu Chrabelskich, w sąsiednim rzędzie, znajduje się mogiła ppor. obs. Walentego Azarewicza. Drewniany krzyż i śmigło są chyba oryginalne.
Azarewicz.SC01.JPG
Mogiła ppor. obs. Walentego Azarewicza
Azarewicz.SC01.JPG (165.93 KiB) Przejrzano 4271 razy

Walenty Azarewicz, ur. w Moskwie 27.01.1901 r. , w 1918 ukończył tam szkołę realną. Do Polski przybył w 1921 r. Powołany do WP w kwietniu 1923 i wcielony do 1 Pułku Lotniczego. W sierpniu skierowany do Szkoły Podchorążych Piechoty, a w 1925 przydzielony do Oficerskiej Szkoły Lotnictwa. Ukończył ją z I lokatą w 1927. W 1928 mianowany podporucznikiem. Służył następnie w 4 P. Lotn. (41 eskadra). Później pełnił obowiązki dowódcy kompanii portowej, plutonu szkolnego i plutonu reflektorów. Zakwalifikował się wraz z kpt. Pamułą do rajdu lotniczego Lot Małej Ententy i Polski. W pierwszym dniu zawodów - 27.08.1930 r. - samolot Lublin R.VIII rozbił się pod Krasnobrodem z powodu awarii silnika. Kpt. pil. Leopold Pamuła został lekko ranny a ppor. obs. Walenty Azarewicz zginął. Pośmiertnie awansowany do stopnia porucznika.
Azarewicz.SC02.jpg
Azarewicz.SC02.jpg (155.25 KiB) Przejrzano 4271 razy

Posty: 68
Rejestracja: czwartek 23 gru 2021, 23:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiły lotników

Postautor: krzymen » wtorek 15 lut 2022, 18:10

Stare Powązki w Warszawie. Grób ze śmigłem samolotowym ...
Malkiewicz.SC01.JPG
Malkiewicz.SC01.JPG (197.88 KiB) Przejrzano 4035 razy

Malkiewicz.SC02.JPG
Malkiewicz.SC02.JPG (115.51 KiB) Przejrzano 4035 razy

„MAREK MAŁKIEWICZ / 13.XI.1957 – 13.VIII.1975 / ZGINĄŁ ŚMIERCIĄ TRAGICZNĄ / SKOCZKA SPADOCHRONOWEGO”
Malkiewicz.SC03.JPG
Malkiewicz.SC03.JPG (190.38 KiB) Przejrzano 4035 razy

Skoczek spadochronowy z Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Warszawskiego. Zginął podczas skoku treningowego.


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Nekropolie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości