W Rzeszowie, na wschód od dworca kolejowego oraz wieży ciśnień, przy ulicy Stefana Batorego, na nieużywanym, bocznym torze stoi sobie bardzo ładny i ciekawy zabytek techniki - parowóz TKt48-27.
Egzemplarz prezentowany w Rzeszowie został wyprodukowany w roku 1951 w Zakładach Metalowych H. Cegielski w Poznaniu.
Kocioł lokomotywy (zarówno oryginalny oraz późniejszy, z roku 1956) został wyprodukowany w Sosnowcu, w dawnej Fabryce Kotłów Parowych Wilhelm Fitzner i Konrad Gamper (po wojnie Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów).
Parowóz do roku 1990 znajdował się w ewidencji stacji kolejowej w Nowym Sączu, do Rzeszowa trafił dwa lata później i został ustawiony w formie eksponatu/pomnika.
Obok niego zamontowano przeniesiony z oryginalnego miejsca stary żuraw kolejowy.
Zdjęcia wykonałam w październiku 2021 roku, obserwując jednocześnie grupę wron, które próbowały posługiwać się narzędziami prostymi i kładły na tory kolejowe żołędzie, licząc na ich rozjechanie i rozłupanie przez przejeżdżający pociąg.
Niby mądrze, ale... Sęk w tym, że ptaki kładły orzechy na nieczynnym torze, prowadzącym do zbytkowej lokomotywy.
Lokalizacja