Nie dopatrzyłam się tabliczki znamionowej, ale można siuę domyślać, że sosnowiecki egzemplarz pochodzi z Chrzanowskiego "Fabloku".
W 1961 roku w chrzanowskim Fabloku rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii Ls40. Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw Ls40. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy Ls150 (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w Ls40 jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się podwozie oraz czterobiegowa przekładnia. W Fabloku wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów Zastal w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego PKP. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowane egzemplarze można zobaczyć w Skansenie Kolejowym w Chabówce, Parowozownia Skierniewice, Parowozowni Jarocin, Skansenie Kolejowym w Pyskowicach oraz w kolekcji Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
Źródło
Lokalizacja
Zdjęcia wykonałam w maju 2019 roku.