Lubrza - dawny dworzec kolejowy

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 25032
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Lubrza - dawny dworzec kolejowy

Postautor: Karolina Kot » piątek 09 gru 2022, 09:48

W gminnej wsi Lubrza, położonej w powiecie prudnickim, przy ulicy Opolskiej 11, znajduje się bardzo ciekawy dom.
Ceglany budynek o charakterystycznej architekturze, jest obecnie własnością prywatną (całe szczęście) i pełni wyłącznie funkcje mieszkalne.
Ale nie zawsze tak było.

Tak naprawdę jest to pochodzący z końca XIX wieku budynek dawnego dworca kolejowego, wzniesionego z inicjatywy spółki Neustadt - Gogoliner Eisenbahn przy linii kolejowej nr 306, łączącej Prudnik z Gogolinem.
Linia ta, wybudowana w 1896 roku, była dostępna dla ruchu pasażerskiego do końca września 1991 roku. Pociągi towarowe - coraz rzadziej - jeździły tędy mniej więcej do roku 2005.
Po powodzi w roku 1997, kiedy to zwalił się most kolejowy w Krapkowicach, ruch został całkowicie zarzucony, a część linii 306, łącząca Krapkowice z Gogolinem, została rozebrana.
Pozostałe odcinki torowiska rdzewiały i niszczały nieużytkowane, a dla dawnych dworców nadeszły niepewne czasy.

Na szczęście dworzec z Lubrzy nie podzielił losów bliźniaczego obiektu ze Strzeleczek i znalazł lokatorów, którzy o niego zadbali.

Pierwotnie we wnętrzu lubrzańskiego dworca, poza pomieszczeniami administracyjnymi, znajdowały się poczekalnia, przechowalnia bagażu i kasa biletowa, czynna jeszcze do lat 60. XX wieku.
Stacja posiadała dwa perony - obecnie nie ma po nich śladu, zostały rozebrane w związku z modernizacją linii.
Przeprowadzono ją kilka lat temu (2014 - 2016) na potrzeby wojskowe.

Linia między Prudnikiem a Krapkowicami została uratowana dzięki Ministerstwu Obrony Narodowej, które stanęło przed koniecznością doprowadzenia kolei do wojskowej składnicy w lesie koło Dobrej.
W dużej części zniszczona linia została odtworzona na odcinku między magazynem a Prudnikiem.
Odbudowana linia otrzymała rangę bocznicy. Inwestycja nie objęła remontów starych peronów i przystanków kolejowych, co na tę chwilę dyskwalifikuje ją do przewozów pasażerskich. Wojskowym infrastruktura cywilna nie była potrzebna.

Autor: Andrzej Dereń
Źródło: Tygodnik Prudnicki

Moje zdjęcia pochodzą z grudnia 2022 roku. Wykonałam je niejako przy okazji, uganiając się po polach za psem z łańcuchem na szyi, którego ostatecznie nie udało mi się złapać.
Trochę jestem zawiedziona, że na ceglanej elewacji obiektu nie zachował się żaden poniemiecki napis. No trudno.
Archiwalne fotografie: polska-org.pl
Lokalizacja
Załączniki
Lubrza dawny dworzec (1).JPG
Lubrza dawny dworzec (1).JPG (81.46 KiB) Przejrzano 132 razy
Lubrza dawny dworzec (2).JPG
Lubrza dawny dworzec (2).JPG (86.08 KiB) Przejrzano 132 razy
Lubrza dawny dworzec (4).JPG
Lubrza dawny dworzec (4).JPG (72.14 KiB) Przejrzano 132 razy
Lubrza dawny dworzec (3).JPG
Lubrza dawny dworzec (3).JPG (77.54 KiB) Przejrzano 132 razy
Archiwalne (1).jpg
Archiwalne (1).jpg (146.95 KiB) Przejrzano 132 razy
Archiwalne (2).jpg
Archiwalne (2).jpg (94.61 KiB) Przejrzano 132 razy
We've walked with Jesus and His cross. He did not die in vain, no!
We've run with wolves, we've climbed K2.
Even stopped a moving train.
We've traveled through space and time my friend, to rock this house again!

phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Województwo opolskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość