Klejnotem kolejek leśnych , wąskotorowych(760 mm), jest niewątpliwie położona wśród lasów i gór słowackiej Orawy ta kolejka. Wybudowana w latach pierwszej wojny św. przez włoskich jeńców wojennych rozrosła się z czasem w system o długości 110 km.
Jak tam dojechać? Oto mapka z przewodnika :
Kolejka była eksploatowana w latach 1918-1972. W 1986 r. Muzeum Orawskie przejęło pozostałości po kolejce w tym 4 kilometrowy odcinek Tanećnik-Sedlo Beskyd i rozpoczęło systematyczny remont. Dzięki funduszom europejskim i swoim wkładom w 2008 roku otwarto kolejkę dla publiczności. Remont pochłonął 1.3 mln euro.
Na zdjęciu "lokomotywownia" w Tanećniku. Na wyposażeniu której mamy lokomotywę parową "Gontkulak" z 1926 r. produkcji ĆKD z Pragi. lokomotywy spalinowe DH100/3, DH100/4, drezyne spalinową wagony pasażerskie i towarowe.
A na początek jedziemy nalać wodę. Do ciuchciowego wodopoju na mostek nad potoczkiem.
Parowóz wąskotorowy jest samowystarczalny. Ma węża z ssawą do poboru wody z przygodnych źródeł wody i pompę oczywiście na parę aby uzupełnić zbiorniki o objętości 2500 litrów. Podczas napełniania wodą maszynista siedzi na budce i kontroluje od czasu do czasu poziom wody...
Następny kurs już z pasażerami. Podróż zaczyna się w stacji Tanećnik by po 3,5 km osiągnąć przełęcz Beskid . Różnica wysokości to 120 metrów . Na przełęczy wybudowano wieżę widokową i góralską chatę z ekspozycją góralskich pamiątek.