Jablunkovské Tunely

Książki polecane przez naszych Użytkowników
Posty: 155
Rejestracja: piątek 16 sie 2019, 17:52
Lokalizacja: Koniaków

Jablunkovské Tunely

Postautor: SQ9NIT » środa 27 sty 2021, 19:46

Książka „JABLUNKOVSKÉ TUNELY” porusza temat historii tuneli na trasie linii kolejowej Koszycko- Bogumińskiej oraz budowę nowego dwutorowego tunelu.
Dwa tunele jednotorowe były na granicy Śląska i Słowacji wybudowane w okresie od 1870 roku do 1916 roku. Sytuowanie tuneli w trudnym terenie było znacznym utrudnieniem podczas samej ich budowy i podczas ich utrzymywania. Publikacja opisuje wydarzenia wokół tuneli od XIX do XXI wieku. Ma przede wszystkim charakter dokumentarny. Książka uwiecznia historyczny rozwój Przełęczy Jabłonkowskiej, w której znajdowały się obydwa tunele. Szczegółowo opisuje też budowę śląskiego odcinka kolei Koszycko-Bogumińskiej.
Przy opisie budowy pierwszego z tuneli podano szczegółowe fakty o niewyobrażalnym wysiłku budowniczych podczas budowy. Ciekawy jest epizod, który miał miejsce przed rozpoczęciem 2 wojny światowej znany pod nazwą Incydent Jabłonkowski.
Książka ma 220 stron i oprócz szczegółowej historii tuneli od ich powstania do chwili obecnej, zawiera wiele historycznych fotografii, faksów planów budowy i innych dokumentów. W załączniku podano najnowszy przegląd wszystkich tuneli kolejowych w kraju.


Źródło: https://www.gotic.cz/pl/aktualno-ci/871-kniha-jablunkovske-tunely-v-prodeji-v-nasem-ic

A teraz "po naszymu". Książka w języku czeskim. Przepiękne archiwalne zdjęcia, plany, szkice i projekty. Ale również dostęp autora do współczesnej dokumentacji przebudowy tuneli, oraz katastrofy geologicznej która tam się wydarzyła.

IMG_20210127_190154.jpg
IMG_20210127_190154.jpg (100.06 KiB) Przejrzano 1705 razy

IMG_20210127_190038.jpg
IMG_20210127_190038.jpg (132.37 KiB) Przejrzano 1705 razy

IMG_20210127_190229.jpg
IMG_20210127_190229.jpg (96.91 KiB) Przejrzano 1705 razy


A dla mnie osobiście najciekawsza jest opisana na łamach książki historia planowanego połączenia Żywca z koleją Koszycko-Bogumińską - rozważano dwa warianty - "śląski" z Nawsia przez Piosek, Istebną, Koniaków, Kamesznicę do Milówki, oraz "węgierski" przez Zwardoń i Skalite. Ostatecznie zwyciężył ten drugi wariant, jak wynika z książki, głównie przez skuteczny lobbing żupy treńczyńskiej na dworze cesarskim.

Aaaaa, zapomniałbym. To jeden z najlepszych opisów technicznych zasad budowy tuneli tzw. Nową Austriacką Metodą (NATM, NRTM), ale również metod stosowanych w czasie pierwszej budowy.
Pociąg gotów do odjazdu!

phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Z biblioteki Strażników Czasu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości