Pogranicze polsko-niemieckie, a wcześniej prusko-rosyjskie było areną wielu działań politycznych, mających wzmocnić tą czy inną społeczność.
Przykładem takich działań był między innymi rozwój sieci kolejek lokalnych na ziemiach Wielkopolski, prowadzonych w taki sposób aby wspomagać gospodarzy niemieckich, zaś utrudniać eksport swoich produktów Polakom.
Tym większym zaskoczeniem było dla mnie odkrycie, którego dokonałem niedawno w związku z dokumentacją dawnych sieci triangulacyjnych Łańcucha Śląsko-Poznańskiego i Triangulacji Królestwa Polskiego, w okolicach wsi Skrońsko. Gdy sięgałem po kolejne arkusze Messtichblatów, z kolejnych lat, zupełnie nie spodziewałem się że na arkuszach 5076 Boroschau i 5077 Bodzanowitz z lat 1912/1914 znajdę odręcznie wykreślony czerwonym tuszem projekt przebiegu "kleinbahnki" jako odnogi linii Olesno-Praszka (Paulinka), od blockstelle Albrechtsdorf koło dawnych domów celnych aż po nadgraniczną wieś Bodzanowice.
Projekt nosi daty zatwierdzenia przez nadzór budowlany oleskiego starostwa z 22 maja 1927 roku, oraz w prawym dolnym rogu arkusza Bodzanowice pieczęć projektanta "Paul Wodarz, Ingenieur, Tiefbauunternehmen, tel. R 7640, Breslau".
Nie spotkałem się jednak w literaturze z opisem takiego projektu, albo przyczyn dla których zaniechano jego budowy. Nie istnieją żadne ślady w terenie, nawet najmniejszych robót ziemnych.
A skoro mamy nasz własny geoportal, no to miłego oglądania na mapie, wraz z kilkoma podkładami:
https://gisgory.eu/straznicyczasu/index.php/view/map/?repository=kolej&project=kolejka_bodzanowicka
Arkusze Messtichblatt pozyskałem oczywiście z niezastąpionego Mapstera.