Bydgoszcz - statek Jantar , najstarszy statek żeglugi śródlądowej w Polsce.

Czyli browary, gorzelnie, cegielnie, wieże ciśnień, kuźnie, wapienniki i inne zabytki związane z szeroko pojętym przemysłem
Posty: 6492
Rejestracja: poniedziałek 22 lip 2019, 10:17
Lokalizacja: Stratford - upon - Avon - Anglia

Bydgoszcz - statek Jantar , najstarszy statek żeglugi śródlądowej w Polsce.

Postautor: piotrwilczek » sobota 08 lip 2023, 12:29

Historia jednostki z ewidencji Narodowego Muzeum Morskiego w Gdńsku. "Zbudowany w 1892 r. jako statek holowniczo-transportowy dla firmy armatorskiej Dampschiffs Reederei für Fluss und Haffschiffahrt August Zedler, Elbing (Elbląg). Otrzymał nazwę „Martha” i eksploatowany był głównie na wodach Kanału Ostródzko-Elbląskiego. Około 1907 r. zakupiony przez firmę H. Schröeter & Co., Elbing. Eksploatowany bez zmiany nazwy i akwenu. W 1911 r. „Martha” znalazła się w spisie jednostek przeznaczonych do mobilizacji na wypadek działań wojennych, jako miejsce stacjonowania przeznaczono Grudziądz. Około 1925 r. statek stał się własnością Otto Gottschalka i jego syna Alberta z Dzierzgonki nad jeziorem Druzno. W marcu 1945 r. odnaleziony w szuwarach jeziora. Nieuszkodzoną jednostkę przejął Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu i zmienił jej nazwę na „Błażej”. W lipcu tego samego roku statek skierowano na remont do Stoczni Nr 17 w Elblągu. 11 listopada 1954 r. Centralny Zarząd Dróg polecił przekazać „Błażeja” do Rejonu Dróg Wodnych w Bydgoszczy, co nastąpiło w maju 1955 r. W RDW przepracował jeszcze cztery lata. Wtedy, dzięki staraniom pedagogów Zenona Wiatra i Juliusza Gudzia, Ministerstwo Żeglugi przekazało statek Technikum Budowlanemu w Poznaniu. Nazwany „Jantar” rozpoczął w 1963 r. rejsy szkoleniowo-turystyczne z młodzieżą szkolną po Jeziorze Ślesińskim, Gopło oraz Warcie. W 1964 r. Mostostal z Poznania podarował silnik typu Škoda. „Jantar” pływał z młodzieżą na wycieczki, a także na organizowane obozy wodne. W międzyczasie stał się własnością Zespołu Szkół Budowlanych nr 4 w Poznaniu.

W 1981 r. wycofany i oddany na złom. Statkiem zainteresowała się Spółdzielnia Surowców Wtórnych „Surmet” z Poznania, odremontowany woził pracowników spółdzielni na wycieczki. Stacjonował przy śluzie nr 2 w Pątnowie nad kanałem Ślesińskim. Aktualnie armatorem jest PHU „MAT” z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Grunwaldzkiej 235, a co za tym idzie portem macierzystym „Jantara” jest Bydgoszcz. "
Załączniki
jt.jpg
jt.jpg (166.66 KiB) Przejrzano 466 razy
jt3.jpg
jt3.jpg (132.61 KiB) Przejrzano 466 razy
jt2.jpg
jt2.jpg (221.77 KiB) Przejrzano 466 razy
Wszystko co piękne jest przemija , wszystko co piękne jest zostaje.

phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Zabytki techniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości