Podstawą pasażerskiej komunikacji dalekobieżnej w powojennej Polsce była seria ciężkich lokomotyw pasażerskich Pt47.
Oto Pt47-65 z parowozowni Wolsztyn na moim zdjęciu z 2016 roku zaraz po naprawie głównej przeprowadzonej w Chabówce . Zdjęcia w poście zamieszczone są jak zwykle mojego autorstwa zrobione w latach 2010-2019 na terenie Chabówki .Jest wiele pięknych fotografii tego parowozu prowadzącego pociągi po Wielkopolsce i na pewno ktoś z forumowiczów pod moim postem zamieści fotograficzny aneks z trasy.
Parowóz pochodzi z serii 180 sztuk wyprodukowanych w Poznaniu i Chrzanowie wzorowanych na przedwojennej serii Pt31. Ten egzemplarz jest z roku 1949.
Ten mocny parowóz (ok. 2000 koni mechanicznych ) o kołach napędowych o średnicy 185 centymetrów rozpędzał się do prędkości 110 km/h z ciężkim pociągiem pasażerskim i stanowił podstawę przewozów pospiesznych dalekobieżnych w Polsce do 1975 roku.
W tendrze za parowozem "podróżowało " 34 tony wody i 10 ton węgla.
Parowóz po naprawie w 2016 roku odzyskał oliwkowo-zielone barwy charakteryzujące parowozy pośpieszne na PKP.
A tak wyglądał przed naprawą , bodajże w 2010 roku kiedy to poważnie zdefektował podczas jazd w Chabówce.
I jeszcze filmik:
Parowóz obecnie jest po remoncie przeprowadzonym w Czechach i podobno we wrześniu będzie widywany z pociągami retro w Wolsztynie.