Parowóz OKz32-2, koń roboczy Zakopianki

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 312
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Parowóz OKz32-2, koń roboczy Zakopianki

Postautor: Jarek » piątek 14 lip 2023, 19:35

Linia górska Kraków - Zakopane w latach po odzyskaniu niepodległości była obsługiwana przez słabe lokomotywy konstrukcji pruskiej. Dlatego Ministerstwo Komunikacji zamówiło w Poznaniu specjalne dla tej linii parowozy górskie , które muszą trzykrotnie zmieniać kierunek jazdy , oczywistością był tendrzak o pięciu osiach napędzanych , małej średnicy kół i symetrycznym układzie napędowym.

1.JPG
1.JPG (224.33 KiB) Przejrzano 793 razy

Parowóz czeka na odjazd w Kasinie wlk. Jak zwykle w poście wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa.

2.JPG
2.JPG (230.18 KiB) Przejrzano 793 razy


Na zdjęciu ostatni zachowany i działający pod parą egzemplarz parowozu , własnością jest muzeum kolejnictwa w Warszawie , a stacjonuje ku uciesze mikoli w Chabówce.
W latach 1934-38 wyprodukowano w Poznaniu 25 parowozów. Po wojnie powróciło 11 sztuk i jeździło na kolei do 1975 roku.

3.JPG
3.JPG (222.89 KiB) Przejrzano 793 razy


Nawęglanie parowozu w Chabówce. Parowóz zabiera do 6 ton węgla i 10 ton wody.

Parowóz był bardzo mocny , osiągał do 1870 koni mechanicznych co pozwoliło , w porównaniu do poprzednich parowozów, skrócić czas jazdy o prawie 30 minut do Zakopanego . Prędkość maks. to 75 km/h

4.JPG
4.JPG (231.19 KiB) Przejrzano 793 razy

5.JPG
5.JPG (230.08 KiB) Przejrzano 793 razy


Parowóz przez ostatnie lata prowadził pociągi wakacyjne do Kasiny , gdzie do Mszany linia nr 104 biegła doliną Raby , a od Mszany zaczynała się prawdziwa jazda . Po przekroczeniu rzeki (Mszanka?) zaczynał się spory podjazd (do 28 promili) , dlatego drużyna parowozowa musiała dobrze rozłożyć siły aby pary starczyło na podjazd.

10.JPG
10.JPG (233.41 KiB) Przejrzano 793 razy

Na zdjęciu Mszana

7.JPG
7.JPG (230.96 KiB) Przejrzano 793 razy


Tak wyglądała (niestety obecnie jest zamknięta ) linia nr 104 doliną Raby, widziana z okna palacza.

8.JPG
8.JPG (212.21 KiB) Przejrzano 793 razy

9.JPG
9.JPG (229.46 KiB) Przejrzano 793 razy
6.JPG
6.JPG (238.33 KiB) Przejrzano 793 razy


Parowóz różni się sylwetką od pierwowzoru , bo w latach sześćdziesiątych XX wieku zainstalowano przy kominie blaszane odchylacze dymu.

phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Ciekawe i zabytkowe lokomotywy oraz wagony kolejowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

 

 

cron