Czechosłowacja, a konkretnie firma ĆKD z Pragi w latach 50-tych XX wieku wyprodukowała serię 60 -ciu tendrzaków ( zasobnik na węgiel na lokomotywie) przeznaczonych do ruchu podmiejskiego i pospiesznego na krótszych odległościach. Parowóz został nowocześnie skonstruowany z trzycylindrowym napędem , mechanicznym podajnikiem węgla i prędkością maks. 100 km/h. Wymalowano całą serię w niebanalny sposób , a mianowicie na niebiesko... Co spowodowało , że seria ma ksywę papużka (po słowacku Papagaj)
Papużka wychodząca z tunelu spiralnego w Telgarcie(Sk)
Moje serce , mikola(miłośnika kolei) jest oddane temu parowozowi ponieważ przejechałem na nim setki kilometrów po Słowacji. Gościł on też kilka razy w Chabówce na parowozjadzie.
Chabówka 2015r.
Parowóz jest bardzo ciężki , prawie 130 ton, bardzo mocny , prawie 2300 koni mechanicznych i szybki . Obecnie na retro jazdach (B. Bystrzyca- Zwoleń ) jedziemy do 90 km/h ale na dobrym torowisku pojechałby nawet 130 km/h.
Dwa tygodnie temu jeździliśmy na jubileuszu. Pociąg stoi w Zwoleniu i wyrusza w drogę do Bańskiej Bystrzycy.
Budka maszynisty jest bardzo obszerna i czysta palenisko jest zasilane w węgiel przez mechaniczny podajnik węgla.
Chabówka, bodajże 2015 rok parowóz stoi obok naszego górskiego tendrzaka Okz 32 , widać jaka wielka jest papużka.
Tutaj Marian Surmik maszynista i palacz smaruje trzeci korbowód silnika , doprawdy stresująca robota.
Najpiękniejszą linią kolejową jaką porusza się obecnie Papużka jest linia biegnąca przez Słowacki Raj. Tutaj na zdjęciu Dobszyńska Lodowa Jaskinia.
W 2014 roku w Chabówce podczas Parowozjady spotkały się dwa zachowane parowozy 477 . Czeski i Słowacki , niestety Czeski już nie jeździ...
Wodowanie parowozu w Chabówce, do pełna nalany to 15000 litrów!
Miejsce pracy maszynisty . Powozi Ivan Ozdobal i Marian Surmik. Oczywiście wszystkie zdjęcia mojego autorstwa z lat 2013-2023.