Moderator: Velder
W 2008 roku odnaleziono witraże, o których wielu słyszało, ale nikt współcześnie żyjący ich nie widział. 16 września przystąpiono do ich montażu w trzech oknach prezbiterium: centralnym, środkowym i dwóch skośnych bocznych. Zdemontowano okna z żeliwnymi ramkami wewnętrznymi, które służyły od samego początku. Podziwiać można było dokładność i solidność ich wykonania. Na miejsce tych stuletnich wstawiono nowe ramy okienne wykonane z profili zamkniętych i w nie zamontowano witraże. Centralne, środkowe okno wypełnił witraż prawie w całości oryginalny, natomiast dwa boczne oryginałem są tylko w części podstawowej. Wymagały uzupełnienia, ponieważ te dzieła sztuki nie zachowały się w całości. Centralny witraż przedstawia św. Michała Archanioła wraz z zastępem aniołów, a boczne: św. Tomasza Apostoła i św. Tomasza Becketa. Autorem projektu witraży był Władysław Jastrzębski (1906‒1995) urodzony w Sosnowcu i mieszkający w Bolesławiu, artysta malarz. W roku 1935 ukończył krakowską ASP. Był żołnierzem wojny obronnej w 1939 roku. W czasie okupacji, za probostwa księdza Jana Skalskiego, malował polichromię bolesławskiego kościoła. Wtedy właśnie narysował projekt witraży do jego okien. Zostały one, zgodnie z tym projektem, wykonane w pracowni Żeleńskich w Krakowie, lecz do dzisiaj nie zamontowane, przeleżały w ukryciu. Te, które odnaleziono, okazały się niekompletne. Żadna dokumentacja nie przetrwała, nie wiadomo nawet, ile ich było, jak miały być rozmieszczone i gdzie ewentualnie znajduje się reszta. Jastrzębski w swoim dorobku artystycznym posiada ponad tysiąc witraży montowanych w kościołach, między innymi w USA i Kanadzie. W Bolesławiu pozostał bezcenny ślad jego twórczości. Grób artysty znajduje się na cmentarzu w Wieliczce. Warto przeczytać fragmenty jego listów, przedstawione w postaci wywiadu Józefa Liszki opublikowanego w „Bolesławskich Zeszytach Historycznych” – zeszyt nr 8 z 1999 roku pt. Rozmowy z Władysławem Jastrzębskim o dawnym Bolesławiu.
Witraż według projektu Alfreda Żmudy wykonany został w 1924 r. przez Zakład Witraży i Mozaik S. C. Żeleńskiego w Krakowie. W bocznych częściach przedstawieni są reprezentanci narodu francuskiego i polskiego. Z prawej strony Chrystusa klęczy główny patron Francji, święty Ludwik IX, ubrany w szaty królewskie, z koroną na głowie, za królem żołnierz piechoty być może armii Hallera (z trójbarwną flagą Francji) oraz francuski bohater pierwszej wojny światowej, marszałek Ferdynand Foch. W skrajnym witrażu przedstawicielki społeczeństwa francuskiego późnego średniowiecza: dama ze służącą, mieszczka i wieśniaczka. W tle za kobietami zieleń drzew oraz sylweta paryskiego kościoła Sarcé-Coeur.
Wróć do „Kościelne witraże zakładu S.G. Żeleński”
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości