PKP przedstawiły plan przebudowy dąbrowskiego dworca. "Doskonałe uzupełnienie Fabryki Pełnej Życia"
- Inwestycja planowana przez PKP ma szansę nie tylko odmienić wizerunek dąbrowskiego dworca, ale może też być doskonałym uzupełnieniem przygotowywanego przez miasto projektu Fabryka Pełna Życia - tak czwartkowe spotkanie prezydenta z przedstawicielami PKP ocenia Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej.
O tym, że PKP wpisały na listę inwestycji wybudowany w XIX wieku i nieczynny od wielu lat dworzec, pisaliśmy przed dziesięcioma dniami. Zapowiadane już wtedy spotkanie z prezydentem Dąbrowy Górniczej ostatecznie przesunięto z 18 na 21 stycznia, bo w poniedziałek przedstawiciele kolei pojechali do Maczek na sesję poświęconą tamtejszemu dworcowi.
Plany przebudowy zabytkowego dworca przedstawili w czwartek Zbigniewowi Podrazie dyrektor Jeremiasz Świerzawski z Departamentu Inwestycji PKP i Mariusz Kmera, dyrektor oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP w Katowicach.
Dworzec kolei aglomeracyjnej z podziemnym przejściem na peron
Wiadomo, że stojący w tzw. międzytorzu dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej [przy samej ul. Kościuszki stoi dworzec Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej] miałby się po przebudowie zamienić w dworzec kolei aglomeracyjnej.
- W naszej terminologii mamy różne kategorie dworców, za którymi kryją się określone usługi związane z obsługą pasażerów. W przypadku dworca kolei aglomeracyjnej mówimy o poczekalni, kasach, węźle sanitarnym oraz punkcie obsługi rodzica z dzieckiem. Całość musi być dostosowana do obsługi osób niepełnosprawnych - wyjaśnia Jeremiasz Świerzawski.
Wiadomo już, że przy okazji przebudowy PKP planuje budowę przejścia podziemnego, które połączy dworzec z istniejącym peronem.
Atrakcyjne dojście na dworzec
Drugi poruszany temat to dojście i dojazd do dworca od strony ul. Kolejowej i Kościuszki. - Tu otwiera się pole do współpracy z miastem, które w ramach projektu Fabryka Pełna Życia planuje od strony dawnej fabryki Defum utworzyć w stronę dworca ciągi piesze. Podpiszemy w najbliższym czasie list intencyjny o współpracy. Określimy między innymi, jak w sposób ciekawy, wygodny i funkcjonalny te ciągi zaplanować i wykonać - dodaje dyrektor Świerzawski.
Po spotkaniu z PKP bardzo zadowoleni byli także przedstawiciele miasta. - Inwestycja planowana przez PKP ma szansę nie tylko odmienić wizerunek dąbrowskiego dworca, ale może też być doskonałym uzupełnieniem przygotowywanego przez miasto projektu Fabryka Pełna Życia. Liczymy, że dzięki współpracy uda nam się wspólne zrewitalizować sąsiadujące ze sobą tereny i stworzyć nowoczesną i przyjazną przestrzeń publiczną - podkreślał po spotkaniu Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
Przypomnijmy, że Fabryka Pełna Życia to projekt, który ma zamienić w prawdziwe centrum Dąbrowy Górniczej 4-hektarowy teren po Dąbrowskiej Fabryce Obrabiarek Defum, który pod koniec zeszłego roku miasto odkupiło od państwa za 827 tys. zł.
Wstępne szacunki mówią o 20 mln zł
- W czwartek okazało się, że ma planujemy budowę parkingu, planuje ją także miasto. Teraz, współpracując, kompleksowo potraktujemy cały teren między Defum a dworcem. Wykonamy analizy ruchu i zapotrzebowania, by wiedzieć, jaki parking mamy zbudować, ile ma mieć kondygnacji i miejsc - dodaje Jeremiasz Świerzawski.
Przedstawiciele PKP wstępnie szacują, że koszt przebudowy dworca może sięgnąć 20 mln zł. - To obiekt podobny do tego, który został wcześniej przebudowany w Myszkowie. W tamtym przypadku przebudowa była tańsza, ale dworzec w Dąbrowie Górniczej jest w dużo gorszym stanie - przyznaje dyrektor Świerzawski.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, PKP chcą w tym roku zamówić projekt przebudowy dworca oraz wybrać wykonawcę prac. W bardzo optymistycznym scenariuszu roboty budowlane mogłyby się rozpocząć pod koniec roku.
Źródło: sosnowiec.wyborcza.pl