Przed wojną na krakowskim Kazimierzu, w każdy piątek wieczorem i w każdą sobotę, Żydzi gromadzili się przy zwojach Tory na modlitwach. Na ul. Józefa, modlono się w 18 miejscach. Synagogi oraz mniejsze sztyble (domy modlitwy) mieściły się pod numerami: Józefa 5 - Chewra Kadisza, 8 - Aufim, 12 - Etz Taim, 15 - Radomsker Nowi, 16 - Krymałowska, 16 oficyna - Kromołów, 22 - Ahawat Tora, 22 - Machzikej Jesziwa Kejzer Tora, 24 - Stropkower, 26 - Bożnica Żarki, 32 - Ner Tamid Synagogi Wysokiej, 33 - Reb Aron Klaus Chasidim, 36 - Chewra Ner Tamid, 37 - Epsztein Aron, 38 - Synagoga Wysoka, 42 - Bet Hamidrash, 42 - Kowea Itim Latora.
Pierwszą, najwspanialszą wśród wyżej wymienionych, zawsze była Synagoga Wysoka (jej wielka sala modlitwy mieściła się wysoko - na piętrze).
Patrząc na przedwojenne zdjęcia synagogi, zauważyć można inny, nie pasujący do renesansowej sylwetki przeszklony szczyt dachu. W okresie PRL-u synagoga była siedzibą Pracowni Konserwacji Zabytków Rzeźby i Malarstwa, która przystosowując do swoich potrzeb zabytkowy XVI w. budynek, zburzyła sklepienie kolebkowe sali modlitewnej, a ponad nowym, płaskim stropem umieściła kolejne piętro strychu z pracownią atelier w nadbudowanym dachu.