W Nysie (Neisse), pomiędzy ulicami Mazowiecką i aleją Wojska Polskiego, znajduje się ciekawy, zabytkowy most kolejowy, przerzucony nad wodami Nysy Kłodziej.
Wybudowano go w latach 1874 - 1876 i oddano do użytku w dniu 1 grudnia 1876 roku.
Most wzniesiono w konstrukcji kratownicowej, trójrzęsłowej, opartej na masywnych przyczółkach, murowanych z kamienia.
Początkowo obiekt posiadał dwa tory: jeden przynależał do linii Nysa - Kamieniec Ząbkowicki (linia nr 137), drugi natomiast służył na potrzeby linii Nysa - Brzeg (linia nr 288).
Na początku XX wieku infrastrukturę rozszerzono o trzeci tor, przeznaczając dwa dotychczasowe tory dla dwutorowej linii Nysa - Kamieniec Ząbkowicki, a nowy, trzeci tor służyć miał odtąd jednotorowej linii Nysa - Brzeg.
Taki układ torowiska został utrzymany do dziś.
Pod koniec II Wojny Światowej most został uszkodzony - wysadzone w powietrze zostały kratownice drugiego i piątego przęsła od strony Nysy. Przyczółki i filary przetrwały nieuszkodzone, dzięki czemu, po naprawie, most został oddany do użytku już na początku 1946 roku.
Ostatni remont zabytku miał miejsce w roku 2021.
Co ciekawe : obiekt ten pełnił najprawdopodobniej także funkcje hydrotechniczne. Jego kamienne filary zaopatrzono w dolnej części we wnęki na zastawki, służące w celu spiętrzania wody w Nysie Kłodzkiej.
Zdjęcia wykonałam w październiku 2022 roku.
Fotografie archiwalne pochodzą ze strony polska-org.pl