Sosnowiec - Posterunek Odgałęźny Staszic

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 14
Rejestracja: poniedziałek 27 cze 2016, 17:13

Sosnowiec - Posterunek Odgałęźny Staszic

Postautor: jacek78 » poniedziałek 31 paź 2016, 19:54

Posterunek odgałęźny STASZIC znajdował się na linii nr P402 od stacji Jęzor Centralny w kierunku Szyb Otwór IV KWK Sosnowiec. Obsługiwał odgałęzienie linii P438 w kierunku mostu podsadzkowego Staszic KWK Niwka-Modrzejów. Była to linia zelektryfikowana. Odgałęzienie do szybu, jak i sam posterunek istniały do roku około 2000 r.
Widok w kierunku stacji Bór Górny (dawniej post.odg. BOBREK)
1da.JPG
1da.JPG (111.68 KiB) Przejrzano 1567 razy

Skrzyżowanie z ulicą Wojska Polskiego
2da.JPG
2da.JPG (122.77 KiB) Przejrzano 1567 razy

Widok w kierunku nieistniejącej KWK Sosnowiec (post.odg. LUDWIK)
3da.JPG
3da.JPG (130.53 KiB) Przejrzano 1567 razy

Troszkę wcześniej po lewej stronie znajdował się posterunek Staszic,a za nim było odgałęzienie w kierunku mostu podsadzkowego Staszic KWK Niwka-Modrzejów
4da.JPG
4da.JPG (123.25 KiB) Przejrzano 1567 razy

Pozostałości po trakcji
5da.JPG
5da.JPG (162.31 KiB) Przejrzano 1567 razy

Widok w kierunku mostu podsadzkowego Staszic
8da.JPG
8da.JPG (160.32 KiB) Przejrzano 1567 razy

9da.JPG
9da.JPG (165.92 KiB) Przejrzano 1567 razy

Plan schematyczny posterunku odgałęźnego Staszic
St_1997_jpg.JPG
St_1997_jpg.JPG (158.53 KiB) Przejrzano 1449 razy


Na planie schematycznym został naniesiony peron. Przy tym peronie zatrzymywał się pociąg służbowy PMP PW - EN57 do przewozu pracowników. Ostatni kurs odbył się w 1999 r.

Przed posterunkiem od strony Jęzora Centralnego było skrzyżowanie torów i trakcji tramwajowej i kolejowej na tym samym poziomie.Jak okazuje się, nie było to jedyne w Polsce.
Krzyżowała się tu linia tramwajowa nr 26 (Mysłowice dworzec PKP-Sosnowiec Milowice) oraz linia kolei piaskowej P402.
Ze względu na różnicę w poziomie napięć zasilających obie trakcje (600V i 3000V), przejazd tramwaju oraz pociągu przez skrzyżowanie był na wybiegu.
Poniższe zdjęcie przedstawia umieszczone z każdej strony na trakcji izolatory separujące trakcję tramwajową i kolejową.
Linia nie jest zelektryfikowana od 2000 r, także skrzyżowanie w pewnym sensie przeszło do historii. Informację na temat drugiego takiego skrzyżowania wkrótce.
647003.jpg
647003.jpg (164.08 KiB) Przejrzano 1567 razy

Posty: 14
Rejestracja: poniedziałek 27 cze 2016, 17:13

Re: Sosnowiec - Posterunek Odgałęźny Staszic

Postautor: jacek78 » niedziela 18 gru 2016, 15:47

Wcześniejszy plan schematyczny był niekompletny oraz posiadał drobne błędy m.in. lokalizacja posterunku oraz numer rozjazdu były nieprawidłowe.
Z góry przepraszam za ten błąd.

Posty: 14
Rejestracja: poniedziałek 27 cze 2016, 17:13

Re: Sosnowiec - Posterunek Odgałęźny Staszic

Postautor: jacek78 » wtorek 20 gru 2016, 21:17

Drugie takiego typu skrzyżowanie torów i trakcji tramwajowej z kolejową mieściło się w odległości około 1 kilometra od przedstawionego wcześniej miejsca. Krzyżowała się tam również linia tramwajowa nr 26 z odgałęzieniem z linii P402 prowadzącym na most zsypowy przy szybie "Jerzy".
Poniżej mapka:
jerzy_jpg.JPG
jerzy_jpg.JPG (147.18 KiB) Przejrzano 1408 razy

Poniżej pozostałość po nieistniejącym już od ponad 40 lat skrzyżowaniu w postaci dwóch masywnych słupów tramwajowych. Podtrzymywały one skrzyżowanie trakcji.
Pomiędzy nimi znajdowały się tory prowadzące na szyb "Jerzy".
tory na szyb jerzy.JPG
tory na szyb jerzy.JPG (155.63 KiB) Przejrzano 1408 razy

Kilka lat przed remontem nawierzchni drogowej na ulicy Wojska Polskiego pojawiła się w drodze dziura, w której na dnie znajdowała się główka szyny.
Mieszkańcy tamtych stron interesujący się koleją zapewne to pamiętają.


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Stacje i posterunki ruchu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość