Postautor: AdamS » środa 10 mar 2021, 15:23
Witam, jestem Adam modelarz kolejowy z Krakowa. Aktualnie na tzw. warsztacie w trakcie projektu mam trzy przęsła tego mostu w skali H0 czyli 87 razy mniejszej od oryginału. Niestety wkradło się tutaj kilka niejasności więc troszkę sprostuję. W całości nitowana jest konstrukcja środkowa przęsła kratownicowego czyli ta długa posiadająca ponda 98m długości i 18m wysokości. Natomiast dwa skrajne przęsła kratowe są spawano-nitowane. Środkowa część faktycznie jest konstrukcją międzywojenną. Została ona zaprojektowana przez wybitnego jak na tamte czasy profesora mostownictwa niejakiego Andrzeja Pszenickiego , oraz jego pomocnika Franciszka Szelągowskiego. Jest to typowa konstrukcja kratownicy z jazdą dołem, o górnym pasie parabolicznym i drugorzędnym dolnym podwieszeniem. Są to kratownice które stosowało się przy rozpiętości przęsła powyżej 70metrów (do 130m). Taka konstrukcja kratownicy miała na celu zwiększenie sztywności całego przęsła, oraz obniżenie środka ciężkości. W Krakowie jest jeszcze jedna taka konstrukcja na Dąbiu, są to bardzo podobne wręcz bliźniacze konstrukcje, lecz ta Dąbska różni się ilością nitów oraz budową krzyżulców oraz słupków kratownicy. W Polsce jest jeszcze kilka takich konstrukcji głownie na Wiśle.
Jest to dość ciekawa konstrukcja skrywająca w sobie wiele szczegółów, które na pierwszy rzut oka są mało zauważalne przez oglądającego.
Natomiast autorowi wątku gratuluję ciekawych ujęć oraz zdjęć przęseł w Podgrabiu.