Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: Jarek » środa 06 gru 2017, 18:46

Most kratownicowy, nitowany o długości ok. 250 metrów na rzece Wisła położony między Podłężem a Nową Hutą zbudowany na początku lat 50-tych. Obecnie linia jest remontowana i dostosowywana do prędkości maks. 100 km/h. Mój filmik o moście z września 2017 r.
1.JPG
1.JPG (90.64 KiB) Przejrzano 9946 razy
2.JPG
2.JPG (98.34 KiB) Przejrzano 9946 razy
3.JPG
3.JPG (102.2 KiB) Przejrzano 9946 razy
3.JPG
3.JPG (102.2 KiB) Przejrzano 9946 razy
4.JPG
4.JPG (129.54 KiB) Przejrzano 9946 razy
5.JPG
5.JPG (109.29 KiB) Przejrzano 9946 razy
6.JPG
6.JPG (148.63 KiB) Przejrzano 9946 razy

Posty: 27967
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Re: Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: Karolina Kot » czwartek 07 gru 2017, 20:08

Piękny most i piękne zdjęcia oraz film. Ale szczerze mówiąc myślałam, że ten obiekt jest starszy.
Mało brakowało, a szukałabym na nim sygnatury krakowskiej odlewni Ludwika Zieleniewskiego. ;)
"Wiele zabytków przeszłości, co jeszcze wczoraj istniały, jutro zniknie bezpowrotnie. (...) Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać..."

Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: Jarek » czwartek 07 gru 2017, 20:14

Podpory wykonało Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 9 (ZBM Kraków), a kratownice Mostostal Kraków. Dla mnie osobiście most jest wyjątkowo elegancki.

Posty: 27967
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Re: Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: Karolina Kot » czwartek 07 gru 2017, 20:37

W pełni się zgadzam z tą opinią. Wygląda jak solidna, przedwojenna robota.
"Wiele zabytków przeszłości, co jeszcze wczoraj istniały, jutro zniknie bezpowrotnie. (...) Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać..."

Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: Jarek » czwartek 15 mar 2018, 20:19

Od 11 marca 2018 r . ruszył nowy rozkład PKP , do tego nałożyły się utrudnienia remontowe na trasie Podłęże - Kraków Główny, co spowodowało, że dużą obwodnicą z pominięciem Krakowa zaczęły jeździć pasażerskie pociągi PKP Intercity. Oto relacja z pierwszego dnia objazdu, na którym zobaczymy wielką pętlę kolejową między Nową Hutą a Kościelnikami i most w Podgrabiu:


Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: Jarek » piątek 24 maja 2019, 09:00

Jest 23 maja 2019 r. godz. 18-ta. Leje od kilku dni , ale co tam , parasol , statyw i aparat pod pachę i na most, oglądać falę powodziową na Wiśle.


Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: Jarek » piątek 04 gru 2020, 19:08

Był most na filmie w lecie , jest i w zimie. Mój film z grudnia 2019 -go :


Posty: 1
Rejestracja: środa 10 mar 2021, 15:05

Re: Podgrabie - most kolejowy na linii nr 95 (duża obwodnica Krakowa)

Postautor: AdamS » środa 10 mar 2021, 15:23

Witam, jestem Adam modelarz kolejowy z Krakowa. Aktualnie na tzw. warsztacie w trakcie projektu mam trzy przęsła tego mostu w skali H0 czyli 87 razy mniejszej od oryginału. Niestety wkradło się tutaj kilka niejasności więc troszkę sprostuję. W całości nitowana jest konstrukcja środkowa przęsła kratownicowego czyli ta długa posiadająca ponda 98m długości i 18m wysokości. Natomiast dwa skrajne przęsła kratowe są spawano-nitowane. Środkowa część faktycznie jest konstrukcją międzywojenną. Została ona zaprojektowana przez wybitnego jak na tamte czasy profesora mostownictwa niejakiego Andrzeja Pszenickiego , oraz jego pomocnika Franciszka Szelągowskiego. Jest to typowa konstrukcja kratownicy z jazdą dołem, o górnym pasie parabolicznym i drugorzędnym dolnym podwieszeniem. Są to kratownice które stosowało się przy rozpiętości przęsła powyżej 70metrów (do 130m). Taka konstrukcja kratownicy miała na celu zwiększenie sztywności całego przęsła, oraz obniżenie środka ciężkości. W Krakowie jest jeszcze jedna taka konstrukcja na Dąbiu, są to bardzo podobne wręcz bliźniacze konstrukcje, lecz ta Dąbska różni się ilością nitów oraz budową krzyżulców oraz słupków kratownicy. W Polsce jest jeszcze kilka takich konstrukcji głownie na Wiśle.
Jest to dość ciekawa konstrukcja skrywająca w sobie wiele szczegółów, które na pierwszy rzut oka są mało zauważalne przez oglądającego.
Natomiast autorowi wątku gratuluję ciekawych ujęć oraz zdjęć przęseł w Podgrabiu.


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Województwo małopolskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości