Miejsce ciekawe aczkolwiek mało bezpieczne, z uwagi na dość spory ruch.
Wjazd i wyjazd z tunelu poprzedzony jest łukiem co w znacznym stopniu skraca widoczność nadjeżdżającego pociągu i tym samym nie pozostawia czasu na ewakuację. Charakterystyczne dudnienie nadjeżdżającego zestawu, pozostawia nam czas jedynie na bezpieczne odsunięcie się od torowiska.
Sklepienie tunelu i przyjemny chłód dający odczuwalną ulgę wobec panującego na zewnątrz skwaru, był nie odpartą pokusą na głębszą eksplorację jego wnętrza. Jednak zdrowy rozsądek zadecydował inaczej, bo "nie zawsze światełko w tunelu dobrze wróży"
W 1885 roku powstała linia kolejowa dęblińsko – dąbrowska oraz powstała stacja kolejowa Miechów odległa od miasta o 8km.
Ówczesnym właścicielem Charsznicy był Bojarski brat inżyniera wytyczającego kolej. Prawdopodobnie brat przyczynił się do zmiany pierwotnie ustalonego przebiegu kolei przez Miechów na inny po przejściu Tunelu w górze piaskowiec, a mianowicie wyznaczono kolej przez majątek Charsznicy, gdzie wybudowano stację kolejową.
W 1982 roku grupa akcjonarjuszy na czele z Janem Gotlibem Blochem otrzymała od władz
rosyjskich koncesję na budowę tunelu oraz trasy kolejowej Iwangrodzko - Dąbrowskiej .
Długośc tunelu wynosiła 810 m.Drążono go metodą belgijską .Do budowy tunelu zużyto 4 milionów sztuk cegieł .
W 1910- 1912 wybudowano drugi tunel.
W 1914 roku został zniszczony przez wojska niemieckie cofające się na Sląsk.
W 1920 roku Tunel zostaje odbudowany.
W 1945 roku ponownie cofające się wojska niemieckie zdetonowały w tunelu kilka wagonów z materiałami ,który znacznie uszkodził obiekt .Odbudowany tuż po zakończeniu wojny. Ciekawostką jest to,że po jego oddaniu do użytku był zamykany za pomocą kraty i kłótki (otwierany na czas przejazdu pociągu )
Innymi wydarzeniami są między innymi to ,że W 1935 roku przez tunel jechał pociąg wiozący trumnę z marszałkiem Piłsudzkim na Wawel.
W 1937 roku przez tunel jechał pociąg wiozący króla Rumuni Karola II (fakt ten zgromadził tłumy ludzi )
Mimo jego skomplikowanych losów stoi do dziś stanowiąc atrakcję dla podróżnych .
Ponadto duże zainteresowania wzbudza wśród turystów zagranicznych interesujących się historią kolei.
Tunel na linii kolejowej. Jeździ tędy Intercity Warszawa-Kraków
http://wikimapia.org/