Na 79 kilometrze linii kolejowej Tarnów - Leluchów wybudowano w latach siedemdziesiatych XIX wieku tunel.
Długość tunelu między portalami wynosi 180 metrów, tunel w planie ma geometrię zakrzywioną o promieniu 252 metry. Torowisko wznosi się w obrębie tunelu pod kontem 18 promili.
Tunel wybudowano jako dwutorowy, pierwotnie poprowadzono jeden tor z czasem po wybudowaniu kolei transwersalnej dodano drugi tor.
Kiedy w drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku elektryfikowano linię okazało się, że nie da się "zmieścić" dwóch torów z sieciami trakcyjnymi w przekroju tunelu( R=4,36 m) , dlatego poprowadzono jeden tor na środku tunelu.
Jak każdy tunel, tak i ten ze względów strategicznych podlegał prawom wojny czyli zawaleniu. W 1945 r. Niemcy zawalili tunel od strony Grybowa. Odbudowa trwała do 1947 r. W międzyczasie zbudowano objazd po drewnianej estakadzie wokół góry. Obok tunelu funkcjonował duży kamieniołom , który dostarczył też materiału do budowy tunelu.
Zapraszam na mój filmik zrobiony tydzień temu przy portalu od strony Nowego Sącza.