Pod Opolem, na obrzeżach Polskiej Nowej Wsi, znajduje się jednostka przeznaczona dla obsługi lotniska.
Postanowiłem połączyć temat lotniska wraz z otaczającą go jednostką mam nadzieję, że ktoś w przyszłości uzupełni zdjęcia.
Budowa lotniska rozpoczęła się w 1936 roku, a otwarcie nastąpiło rok później. Teoretycznie miało to być lotnisko niemieckie sportowe, w praktyce było lotniskiem bojowym - zapasowym, zaplanowanym przez Wehrmacht.
Pole startowe miało powierzchnię 800 na 750 metrów. Wraz z płytą wybudowano szereg budynków, niektóre istnieją do dziś. Było tu kasyno oficerskie, szpital polowy, izba chorych, stodoły i budynki gospodarcze, magazyny, garaże, 23 bunkry magazyny (niektóre istnieją do dziś). Powstały również trzy hangary tunelowe stalowe i jeden drewniany - ten ostatni przetrwał do dziś. Doprowadzono również linię kolejową, a samo lotnisko z założenia miało być samowystarczalne.
Lotnisko było wizytowane przez Adolfa Hitlera oraz Hermanna Göringa. W 1939 roku na terenie obiektu utworzono szkołę lotniczą - mieszkańcy okolicznych wsi nazywali adeptów pieszczotliwie Asphaltpiloten (asfaltowi piloci). Szkoła działała do końca 1944 roku. Ostatnie niemieckie jednostki po ostrzale Armii Czerwonej opuściły je bez walki 19 marca 1945.
Po wojnie całość została przejęta przez władze i przerobiona na polską jednostkę JW 5362 jako Tymczasowy Magazyn Przechowania i Konserwacji Samolotów Rezerwowych.
Obecnie część bazy służy za składnicę sprzętu wojskowego, głównie czołgów, wyrzutni rakietowych i wozów technicznych.
Aktualnie dostępny dla eksploratorów teren obejmuje około 11 budynków. Dziesięć z nich to dość mocno zdewastowane magazyny lub budynki gospodarcze pamiętające czasy Niemców - w paru miejscach zachowały się dawne napisy.
Najciekawsza jest PRL-owska stołówka, a w szczególności spora sala jadalna z malowidłami. Z jednej strony husaria, z drugiej Hołd Pruski (w dawnej niemieckiej bazie ).